Truck Grand Prix Of Poland Goodyear Fia European Truck Racing Chamipnship 2023 przeszło do historii !
W dniach 23-25.06.2023 r. Automobilklub Wielkopolski był gospodarzem jednej z tegorocznych rund cyklu Goodyear FIA European Truck Racing Championship, tj. Goodyear Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Samochodów Ciężarowych. Jest to wręcz historyczne wydarzenie, bowiem mistrzostwa odbyły się po raz pierwszy w Polsce, w tym po raz pierwszy na Torze Poznań. O doniosłości wydarzenia zarówno dla naszego kraju, jak i regionu przesądza również fakt, objęcia mistrzostw patronatem honorowym, a tym samym przewodniczenia Komitetowi Honorowemu przez Ministra Sportu i Turystyki – Kamila Bortniczuka.
Zawody w Polsce były trzecią (po Włoszech i Słowacji), z ośmiu (przed: Niemcami, Czechami, Belgią, Francją i Hiszpanią) rund tegorocznego cyklu. To jednocześnie największe wydarzenie w kalendarzu Automobilklubu Wielkopolski, który w 2023 roku obchodzi jubileusz 100-lecia istnienia.
Do rywalizacji o tytuł Mistrza Europy przystąpiło 15 zawodników, z: Francji, Niemiec, Hiszpanii, Portugalii, Węgier i Wielkiej Brytanii, reprezentujących producentów samochodów ciężarowych, takich marek jak: IVECO, MAN i SCANIA. Wydarzeniu towarzyszyły rundy: Suzuki Swift Cup Europe oraz Mistrzostw Polski Trofeo di Serie (Fiat 500).
Już pierwszego dnia zmagań Tor Poznań okazał się być szczęśliwy dla ubiegłorocznego Mistrza Europy – Norbert Kiss (HUN) zdobył pole position w starcie do pierwszego wyścigu, w którym również okazał się bezkonkurencyjny. Tuż za mistrzem linię mety przekroczyli Jochen Hahn (DEU) i Sascha Lenz (DEU).
W drugim wyścigu zawodnicy startowali z częściowo odwróconych pozycji (zgodnie z zasadami ośmiu najlepszych zawodników z pierwszego wyścigu zamienia się miejscami na polach startowych do kolejnego wyścigu), w związku z czym z pole position startował Lukas Hahn (DEU), który mimo zaciętej walki ze Staephanie Halm (DEU), zdołał utrzymać pozycję i zwyciężyć w wyścigu. Drugie miejsce podium przypadło w udziale Stephanie Halm, a trzecie Jamiemu Andersonowi (GBR).
Emocji nie brakowało również na dalszych pozycjach, w wyniku czego liderzy cyklu Jochen Hahn i Norbert Kiss (startujący z ósmej pozycji), uplasowali się w wyścigu kolejno na czwartym i piątym miejscu.
Drugi wyścig okazał się szczególnie pechowy dla Antonio Albacete (ESP), który na skutek incydentu już w pierwszym zakręcie wyścigu ostatecznie został sklasyfikowany na 15. miejscu.
Na skutek problemów technicznych, drugiego wyścigu nie ukończył Clemens Heckner (DEU). Problemy z silnikiem okazały się na tyle poważne, że zawodnik zdecydował o wycofaniu się ze startu w niedzielnych wyścigach.
Niedzielne kwalifikacje to kolejne pole position dla Norberta Kiss, przypieczętowane zwycięstwem w trzecim wyścigu tego weekendu. Kiss nie miał sobie równych. Tuż za nim na podium uplasowali się Jochen Hahn i Sascha Lenz.
Startujący z drugiego pola Antonio Albacete, po zaciętej walce pomiędzy Jochenem Hahnem i Jamie Andersonem został wypchnięty z toru uderzając w barierę energochłonną, co doprowadziło do przerwania wyścigu. Przerwa w wyścigu dała zespołowi Albacete T Sport Bernau czas na naprawę ciężarówki i umożliwiła zawodnikowi start do wznowionego wyścigu z końca stawki. Z kolei Jamie Anderson za spowodowanie kolizji ukarany został karą 10 sekund, co poskutkowało tym, że w klasyfikacji końcowej wyścigu znalazł się za Antonio Albacete.
W wyścigu czwartym na skutek częściowego odwrócenia pozycji z pole position startował Mark Taylor (GBR), zaś jako drugi Antonio Albacete. Hiszpan nie zmarnował okazji i szybko wyprzedził Taylor’a, nie pozwalając jednocześnie już do końca wyścigu odebrać sobie zwycięstwa. Tuż za Albacete „na podium wjechali” Sascha Lenz i Norbert Kiss.
W klasyfikacji generalnej sezonu Norbert Kiss zajmuje aktualnie pierwsze miejsce z dorobkiem 150 pkt., a tuż za nim plasują się Jochen Hahn (120 pkt.) i Sascha Lenz (103 pkt.). Czwartego w klasyfikacji Antonio Albacete od wejścia na podium w klasyfikacji sezonu dzielą zaledwie 2 punkty, więc kolejne rundy cyklu zapowiadają się emocjonująco.
Pierwsze Truck Grand Prix of Poland Goodyear FIA European Truck Racing Championship przeszło do historii. Tor Poznań zrobił na zawodnikach cyklu ogromne wrażenie i już dziś deklarują chęć powrotu na ten obiekt w przyszłości. Techniczna konfiguracja toru, różnorodność zakrętów (szybkie i wymagające dużego dohamowania) oraz duża przyczepność nawierzchni, to najczęściej pojawiające się w rozmowach atuty Toru Poznań.
Wyścigi ciężarówek z pewnością pozostaną w pamięci ok. 10-tysięcznej publiczności, która w ciągu całego weekendu obserwowała rywalizację na torze, dopingując kierowców tych 5-tonowych maszyn.
W ocenie przedstawicieli Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA i promotora cyklu – firmy ETRA, Automobilklub Wielkopolski w pełni sprostał wymaganiom organizacyjnym i sportowym związanym z realizacją przedsięwzięcia, co jest dla Klubu powodem do dumy.
Truck Frand Prix of Poland.... mamy nadzieję, do zobaczenia !
FOTO: Tomasz Szwajkowski
FOTO: Marcin Pflanz